Halacha for Wednesday 24 Shevat 5780 February 19 2020

Reciting the “Shehecheyanu” Blessing Upon Seeing a Dear Friend or Loved One

Question: If one travels overseas, returns home more than thirty days later, and is happy to see his wife or a dear friend when he returns, must one recite the “Shehecheyanu” blessing?

Answer: The Gemara (Berachot 58b) states: “Rabbi Yehoshua ben Levi said: One who sees his friend after thirty days recites the ‘Shehecheyanu’ blessing.” The Rambam (Chapter 10 of Hilchot Berachot) rules likewise. The Tosafot, Rosh, and Rabbeinu Yonah (ibid.) write that one should only recite this blessing upon seeing a very dear friend whom one is glad to see. The Tur and Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 225, Section 1) rule likewise. The Poskim explain that this blessing must include Hashem’s name and kingship like any other blessing, for the Gemara (Berachot 40b) clearly states that any blessing which does not include Hashem’s name and kingship is not considered a blessing at all, as we have written in the past.

On the other hand, the Sefer Chessed La’Alafim writes that nowadays when flattery is rampant and one can seem to be a true friend but in truth does not really love his friend at all, one should not recite the “Shehecheyanu” blessing at all. Rabbeinu Yosef Haim rules likewise in his Ben Ish Hai where he writes that the custom nowadays is not to recite this blessing at all and that there is a reason behind this custom. It seems that he is referring to the reason of the Chessed La’Alafim.

Nevertheless, halachically speaking, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that if one knows that he truly loves a specific friend and is happy to see him, one should indeed recite the “Shehecheyanu” blessing with Hashem’s name and kingship. Hagaon Harav Yosef Yedid Ha’Levi rules likewise in his Sefer Birkat Yosef (which deals completely with the laws of blessings). Several other Poskim rule likewise as well. Hagaon Harav Ovadia Hedaya zt”l writes in his Responsa Yaskil Avdi that even according to the opinion of the Chessed La’Alafim, upon seeing one’s father, mother, or other relatives whom one is very close to, one should recite this blessing with Hashem’s name.

The Sefer Masa’ot Yerushalayim (page 71) writes that the late Munkatcher Rebbe (author of the Minchat Elazar) recited the “Shehecheyanu” blessing with Hashem’s name upon seeing the saintly face of the luminary of the generation, the Saba Kadisha, Hagaon Harav Shlomo Eliezer Alfandari zt”l (who was a tremendous genius in Torah who lived approximately ninety years ago; he was a remnant of the ancient Turkish scholars as he lived the age of 117 and was a great-grandson of a student of Rabbeinu Aharon Sasson who lived in the times of Maran Ha’Bet Yosef. All of the Torah scholars of Israel trembled from his sheer greatness). Similarly, Hagaon Harav Naftali Tzvi Yehuda Berlin (the great “Netziv,” Rosh Yeshiva of Volozhin) recited this blessing upon seeing the “Aderet” (Hagaon Harav Eliyahu David Rabinowitz-Te’umim, Chief Rabbi of Mir and later of Jerusalem and father-in-law of Hagaon Harav Avraham Yitzchak Ha’Kohen Kook).

Thus, halachically speaking, if one sees a truly dear friend (if one has such a friend) after thirty days of not having seen him and is happy to see him, one should recite the “Shehecheyanu” blessing. Similarly, if one sees his father, Rebbe, or other family who is very dear to him after thirty days of not seeing them, one recites the “Shehecheyanu” blessing. The same applies to one who sees a female family member, such as one’s wife, daughter, sister, mother, or granddaughter who is especially dear to him after thirty days of not seeing them, one should recite this blessing. Nevertheless, one should take care only to recite this blessing on someone whom one truly loves or endears in order to avoid any concern of a blessing in vain.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Read Halacha

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

Read Halacha


קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

Read Halacha

זהירות בעניני חמץ

---------------- מנויים יקרים, אנו שמחים להודיע לבעלי טלפונים חכמים (בהיתר רב), כי מעתה ניתן להוריד את האפליקציה "אינסטרב", בה ניתן לשאול ולקבל תשובות לשאלותיכם ההלכתיות מפי תלמידי חכמים מורי הוראות בישראל.  האפליקציה אינה שייכת ל"הלכה יומית", אולם הרה"ג יעקב ששון ש......

Read Halacha

בישול ביום טוב

בהלכות הקודמות ביארנו, שאף על פי שדין יום טוב (חג) ודין שבת שוה לענין איסור מלאכה, ולכן אסור ליסוע ברכב ביום טוב (מפני שכמה איסורים כרוכים בזה. עיין שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן לו), מכל מקום מלאכות מסויימות שבאות לצורך הכנת מאכל ("אוכל נפש") ביום טוב, הותרו. וכגון מלאכת בישול או ......

Read Halacha

פרטים בדין קטניות בפסח - נגיף "קורונה"

----------------------- לשאלת רבים: בימים הללו שקיים איום מפני נגיף מסוכן, בודאי שעל פי דיני התורה יש לנהוג על פי הוראות משרד הבריאות, וכפי שכבר הורו גדולי הרבנים ובכללם מורינו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. היודע על אדם, שיש לגביו חשש שהוא נגוע בנגיף ועל פי התקנות עליו לשהות בב......

Read Halacha