Halacha for Sunday 5 Cheshvan 5780 November 3 2019

Opening Medication Packaging on Shabbat

Question: Is it permissible to open the packaging of medication tablets on Shabbat?

Answer: It is common nowadays that many pharmaceutical companies manufacture their medication tablets in a packaging of which one side is made of plastic and the other side is made of foil with the name of the company and medication imprinted on it. In order to remove the tablets, one must tear the foil in which the tablet is encased.

One of the thirty-nine forbidden works on Shabbat (listed in the Mishnah in the seventh chapter of Masechet Shabbat) is “erasing.” Since the name (and company) of the medication is printed on the foil, by tearing the foil, the words printed on it will no longer be legible which constitutes a concern of the forbidden work of “erasing” on Shabbat. We must therefore discuss whether or not it is permissible to tear the foil encasing around the tablets on Shabbat.

Although the act of erasing writing on Shabbat is certainly a Torah prohibition, this only applies when one erases in order to write, for instance, if one erases writing in a notebook which then allows him to once again write on the paper. However, if one is not erasing in order to write, this kind of erasing constitutes only a rabbinic prohibition.

If so, erasing the words on the back of a package of tablets is certainly not considered “erasing in order to write.” Thus, our discussion involves a form of erasing which is only a rabbinic prohibition and there is no concern for a Torah prohibition of erasing whatsoever.

We must now discuss what Maran Rabbeinu zt”l writes in several of his works that when any rabbinic prohibition is being performed on Shabbat, if one does not intend to perform this forbidden work and one does not care about that outcome that ensues as a result of it, there is not prohibition to perform such a work.

For example, if one walks on snow on Shabbat, although one is crushing the snow as he is walking, since crushing snow with one’s feet is only a rabbinic prohibition, one may walk on it on Shabbat, for this walking causes only a rabbinic prohibition the result of which (the crushed snow) one does not care about. This is therefore permissible (see Chazon Ovadia-Shabbat, Part 4, page 171).

The same would apply to tearing the packaging of the medication. Since the one tearing the packaging does not intend to perform the forbidden work of erasing letters and does not care about this outcome whatsoever, it seems that there is room for leniency to tear such packaging on Shabbat so that one may use the pills on Shabbat.

Indeed, the Sefer Shemirat Shabbat Ke’Hilchata (page 519) quotes Hagaon Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l as ruling leniently on this matter and adds that although some Acharonim rule stringently regarding a similar case, in our situation where the pills are meant to heal some sort of illness, there is certainly room to permit doing so.

Nevertheless, one who acts stringently and tears the packaging on Erev Shabbat and prepares the necessary amount of tablets for Shabbat before the onset of Shabbat shall certainly be blessed. This is especially true when the tablets are not meant for an ill individual in which case there is more room to act stringently.

Summary: According to the letter of the law, one may tear the packaging of medication tablets on Shabbat although by doing so, the letters on the back of the packaging are being torn. One who acts stringently and tears the packaging before the onset of Shabbat shall be blessed.

8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

Read Halacha

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביא......

Read Halacha

דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה  בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה. ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם ק......

Read Halacha

נתינת חטים לפני הצפורים בשבת שירה

שבת שירה בשבת ‏הקרובה, אנו קוראים בפרשת השבוע את פרשת בשלח. ובפרשת בשלח אנו קוראים את שירת הים, ששרו בני ישראל בצאתם ממצרים. והיא הנקראת "‏שבת ‏שירה". ויש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחטים וכדומה, לפני הצפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים ש......

Read Halacha


ט"ו בשבט – תות שדה

הערב, (מוצאי יום ראשון, שהוא ליל שני), יחול ליל ט"ו בשבט, ונוהגים כמה מנהגים מיוחדים ביום זה, כמו שנבאר. איסור תענית ומנהג לימוד הזוהר אסור להתענות (לצום) ביום ט"ו בשבט. ויש נוהגים לעשות לימוד בליל ט"ו בשבט, וקוראים במשנה ובספר הזוהר הקדוש בדברים הקשורים ליום זה. והגאון רבי יעקב ר......

Read Halacha

יסוד דיני ברכות – הנהגת מרן זצ"ל בעניני ברכות

שאלה: כיצד יש לנהוג במקרה שהכנסתי מאכל לפה ללא ברכה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לה.) תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, מעל. (מעל, מלשון מעילה, כאדם הנהנה מן ההקדש, שהרי העולם כולו שייך לה' יתברך, שנאמר "לה' הארץ ומלואה".)......

Read Halacha

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha