Halacha for יום שלישי ב' אלול תשפ"א 10 בAugust 2021

What is the Most Preferable Time to Recite Selichot?

The prevalent custom is to recite Selichot during the early morning hours, i.e. at the end of the nighttime hours, before Shacharit prayers. Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that the reason for reciting Selichot during the early morning hours is based on the words of the holy Zohar which states that Heavenly kindness is aroused upon the world during the early morning hours, as the verse states, “During the day, Hashem commands His kindness.” However, from the time of Mincha until halachic midnight, the attribute of Heavenly judgment takes control upon the world. From halachic midnight on though, Heavenly kindness and the attribute of mercy are once again awakened and it is for this reason that King David writes, “I shall arise at midnight to thank You.” It is therefore improper to recite Selichot in the beginning of the night which is the time of increased Heavenly judgment. The Mekubalim discuss this matter at length and write that one may not recite Selichot during the first half of the night. It has therefore become the prevalent Jewish custom in all communities to recite Selichot during the early morning hours.

Nevertheless, Maran zt”l writes that those who, for whatever reason, cannot recite Selichot during the early morning hours before Shacharit may indeed recite Selichot before Mincha as well. Although the aforementioned Zohar states that the attribute of harsh Heavenly judgment takes control at the time of Mincha (besides for Shabbat when, on the contrary, the time of Mincha is a time of great Heavenly mercy), it nonetheless seems that Selichot may be recited before Mincha, for the primary hours of the Heavenly judgment’s control are during the actual nighttime hours, i.e. from nightfall until halachic midnight.

It is nevertheless preferable not to recite Selichot during the first half of the night at all, for the great Mekubalim write that one who does so causes great spiritual damage. It is therefore better to abstain from doing so.

Regarding those residing outside of Israel who wish to recite Selichot before halachic midnight in their location but at a time when halachic midnight in Israel has already passed, according to some opinions, they may indeed do so, for this issue is contingent upon the halachic midnight in Israel. Nevertheless, many authorities disagree with this opinion and rule that this matter is indeed contingent on the halachic midnight in one’s present location. This is indeed the final ruling of Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l (see Responsa Yechave Da’at, Volume 1, Chapter 46, Chazon Ovadia-Yamim Nora’im, page 4, and Torat Ha’Mo’adim-Yamim Nora’im, page 6). Nonetheless, the great Rishon Le’Zion, Hagaon Harav Yitzchak Yosef Shlit”a writes (in his Yalkut Yosef-Yamim Nora’im, page 38) that there is room for leniency when a Minyan  in the United States recites Selichot along with other Jews in Israel via a live hook-up although the time of halachic midnight has not yet arrived in the United States.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

Read Halacha