Halacha for Tuesday 30 Tishrei 5780 October 29 2019

One Who Forgets to Mention “Ya’aleh Ve’Yavo” During Rosh Chodesh Prayers

Today and tomorrow, Tuesday and Wednesday, will mark Rosh Chodesh Marcheshvan. Let us therefore discuss some laws pertaining to Rosh Chodesh.

Question: If one forgets to mention “Ya’aleh Ve’Yavo” during Rosh Chodesh prayers, must one repeat the Amidah prayer again?

Answer: It is well-known that during Rosh Chodesh prayers, the “Ya’aleh Ve’Yavo” paragraph, which discusses the idea of the new month coming upon us amid blessing and goodness, is added in the middle of the “Retzeh” blessing of the Amidah prayer. This text was established by the same Sages who established the rest of the prayer texts.

The Gemara (Berachot 30b) states that if one mistakenly forgets to insert “Ya’aleh Ve’Yavo” into the Amidah prayer of Rosh Chodesh, one must repeat the entire Amidah prayer, for if one prays without mentioning Rosh Chodesh, it is as if he has omitted any other part of the Amidah prayer which was entirely instituted by the Sages; one must therefore repeat the entire Amidah. (Anytime we mention praying again, this refers to repeating only the Amidah prayer.)

The Gemara (ibid.) explains that according to the opinion of Rabbi Yochanan, when we said that one who forgets to add “Ya’aleh Ve’Yavo” must repeat the Amidah prayer, this refers only to the regular members of the congregation; however, if the Chazzan forgets to insert “Ya’aleh Ve’Yavo” into his repetition of the Amidah prayer, he need not repeat the Amidah, for this will over-burden the congregation since they will have to wait until the Chazzan recites the repetition of the Amidah once again. Our Sages therefore did not require the Chazzan to repeat the Amidah and his mention of Rosh Chodesh in the Mussaf prayer is sufficient. However, if any other person besides for the Chazzan who forgets to add “Ya’aleh Ve’Yavo” in the Rosh Chodesh Amidah prayers, whether one is praying with a Minyan or alone in one’s home, one must repeat the Amidah prayer once again. It is preferable for one to don one’s Tefillin again before praying a second time (as Maran zt”l discusses at length in his Halichot Olam-beginning of Volume 5).

Summary: If one forgets to insert “Ya’aleh Ve’Yavo” in the Amidah prayer of Rosh Chodesh and remembers his error only after concluding the Amidah, one must recite the Amidah prayer over again. If one remembers before the conclusion of the Amidah prayer, one must return to the beginning of the “Retzeh” blessing, insert “Ya’aleh Ve’Yavo” as per the Halacha, and then continue with the rest of the Amidah as usual. (See Maran Ha’Shulchan Aruch, Chapter 126)

All this applies only to the Shacharit and Mincha prayers of Rosh Chodesh. However, if one forgets to mention “Ya’aleh Ve’Yavo” within the Amidah of the Arvit prayer of Rosh Chodesh, one need not repeat the Amidah prayer at all.

8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

Read Halacha

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

Read Halacha


כתיבה על גבי חלון בשבת

שאלה: בימות החורף, כשיש על החלון לחות של אדים, האם מותר לכתוב או לצייר באצבע על החלון? תשובה: אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת, היא מלאכת "כותב". ומכל מקום מבואר בדברי חז"ל, שאין איסור מן התורה, אלא כשכותב דבר שמתקיים, כגון מי שכותב עם עט על גבי נייר, שבודאי שהכתב הזה עשוי להתקיים......

Read Halacha

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

Read Halacha

אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

Read Halacha

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

Read Halacha