Halacha for יום שני י"א אב תשע"ט 12 בAugust 2019

The Forbidden Work of Cooking on Shabbat

The Forbidden Work of Cooking
The Mishnah in Masechet Shabbat (73a) states that one of the works forbidden on Shabbat is that of baking. We have previously explained that all types of work forbidden on Shabbat were works performed in the Mishkan (Tabernacle). The Gemara explains that the primary way that baking manifested itself in the Mishkan was through cooking the ingredients for the Ketoret (incense). The reason why the Mishnah calls this the forbidden work of “baking” and not “cooking” is because baking is included in cooking, as are roasting and frying which are equally forbidden on Shabbat just like cooking; the Tanna nevertheless chose the term “baking” because the forbidden works preceding this one in the Mishnah had dealt with the preparation of bread, such as, gathering, threshing, winnowing, grinding, selecting, sifting, and kneading. Thus, the Mishnah continues by listing another forbidden work associated with the preparation of bread although the main aspect of this forbidden work is indeed cooking.

Cooking a Food which was not Fully-Cooked Before Shabbat
Included in this prohibition is taking a food which was not fully-cooked before Shabbat, for instance, if it was only half-cooked, and placing it on the fire or on an electric hotplate on Shabbat; this constitutes a transgression of the Torah prohibition of cooking on Shabbat (even if the food was fully-cooked before Shabbat, it is not always permissible to place it on the hotplate on Shabbat as we shall discuss, G-d-willing).

The Prohibition to Cook on an Electric Hotplate
The forbidden work of cooking on Shabbat has absolutely nothing to do with the forbidden work of kindling a fire on Shabbat, for kindling is a completely separate forbidden work. Thus, one is liable for cooking on Shabbat even if one cooks on a flame that existed before the onset of Shabbat. It is likewise forbidden to cook on an electric hotplate which was turned on before Shabbat. This must be publicly emphasized, for unfortunately there are individuals who believe that it is permissible to cook on an electric hotplate on Shabbat and by doing so they desecrate the Shabbat as a result of simply not being aware of the correct Halacha.

The Temperature at which “One’s Hand Recoils”
The prohibition of cooking on Shabbat applies when one heats a food to the temperature that “one’s hand recoils” when coming in contact with such a hot substance. Several luminaries of our generation estimated this temperature to be approximately 45˚ Celsius or 113˚ Fahrenheit. Hagaon Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l rules likewise and supports his view with sources.

Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes in his Chazon Ovadia-Shabbat (Part 4, page 371) writes that practically speaking, an “infant’s stomach” can be burned at a temperature of 40˚ Celsius or 104˚ Fahrenheit and this temperature is halachically considered the temperature at which “one’s hand recoils.” Hagaon Harav Ben Zion Abba Shaul zt”l and others rule likewise.

One may not place a food on a fire on Shabbat although one intends to remove it before it becomes very hot, for as long as if the food were to stay on the fire all day it would reach the temperature that “one’s hand would recoil,” placing such on the food on the fire on Shabbat constitutes the forbidden work of cooking. However, placing water opposite a fire in a way that it is not close to it and cannot reach such a temperature is permissible on Shabbat, for this is not considered cooking.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

Read Halacha