Halacha for Monday 11 Av 5779 August 12 2019

The Forbidden Work of Cooking on Shabbat

The Forbidden Work of Cooking
The Mishnah in Masechet Shabbat (73a) states that one of the works forbidden on Shabbat is that of baking. We have previously explained that all types of work forbidden on Shabbat were works performed in the Mishkan (Tabernacle). The Gemara explains that the primary way that baking manifested itself in the Mishkan was through cooking the ingredients for the Ketoret (incense). The reason why the Mishnah calls this the forbidden work of “baking” and not “cooking” is because baking is included in cooking, as are roasting and frying which are equally forbidden on Shabbat just like cooking; the Tanna nevertheless chose the term “baking” because the forbidden works preceding this one in the Mishnah had dealt with the preparation of bread, such as, gathering, threshing, winnowing, grinding, selecting, sifting, and kneading. Thus, the Mishnah continues by listing another forbidden work associated with the preparation of bread although the main aspect of this forbidden work is indeed cooking.

Cooking a Food which was not Fully-Cooked Before Shabbat
Included in this prohibition is taking a food which was not fully-cooked before Shabbat, for instance, if it was only half-cooked, and placing it on the fire or on an electric hotplate on Shabbat; this constitutes a transgression of the Torah prohibition of cooking on Shabbat (even if the food was fully-cooked before Shabbat, it is not always permissible to place it on the hotplate on Shabbat as we shall discuss, G-d-willing).

The Prohibition to Cook on an Electric Hotplate
The forbidden work of cooking on Shabbat has absolutely nothing to do with the forbidden work of kindling a fire on Shabbat, for kindling is a completely separate forbidden work. Thus, one is liable for cooking on Shabbat even if one cooks on a flame that existed before the onset of Shabbat. It is likewise forbidden to cook on an electric hotplate which was turned on before Shabbat. This must be publicly emphasized, for unfortunately there are individuals who believe that it is permissible to cook on an electric hotplate on Shabbat and by doing so they desecrate the Shabbat as a result of simply not being aware of the correct Halacha.

The Temperature at which “One’s Hand Recoils”
The prohibition of cooking on Shabbat applies when one heats a food to the temperature that “one’s hand recoils” when coming in contact with such a hot substance. Several luminaries of our generation estimated this temperature to be approximately 45˚ Celsius or 113˚ Fahrenheit. Hagaon Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l rules likewise and supports his view with sources.

Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes in his Chazon Ovadia-Shabbat (Part 4, page 371) writes that practically speaking, an “infant’s stomach” can be burned at a temperature of 40˚ Celsius or 104˚ Fahrenheit and this temperature is halachically considered the temperature at which “one’s hand recoils.” Hagaon Harav Ben Zion Abba Shaul zt”l and others rule likewise.

One may not place a food on a fire on Shabbat although one intends to remove it before it becomes very hot, for as long as if the food were to stay on the fire all day it would reach the temperature that “one’s hand would recoil,” placing such on the food on the fire on Shabbat constitutes the forbidden work of cooking. However, placing water opposite a fire in a way that it is not close to it and cannot reach such a temperature is permissible on Shabbat, for this is not considered cooking.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

Read Halacha

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

Read Halacha

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה. גלולות להריון ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה ......

Read Halacha

מוצאי יום הכפורים

להוסיף מחול על הקודש צריך להוסיף מחול על הקודש במוצאי יום הכפורים, כלומר, אין להוציא את היום הקדוש מיד עם צאת הכוכבים, אלא יש להמתין עוד כמה דקות. ולכן אסור לאכול או לעשות מלאכה במוצאי יום הכפורים מיד עם צאת הכוכבים, אלא יש להמתין מעט. וראוי לכל אדם להחמיר על עצמו שלא לאכול ולא לעשות מלאכה במוצאי י......

Read Halacha