Halacha for יום ראשון י"ג אייר תשפ"א 25 בApril 2021

Tying Tzitzit Strings and Plastic Cable Ties on Shabbat

In the previous Halachot we have discussed some basic laws of tying and untying knots on Shabbat. The general rule is any knot that is either “professional,” i.e. requires some skill to make, or “permanent,” i.e. is meant to last for a prolonged amount of time, is forbidden to be made on Shabbat.

Tying an Additional Knot on Top of a Knot Which Existed Before the Onset of Shabbat
We have already mentioned that some authorities rule stringently and prohibit tying a double knot on Shabbat, for this is considered a professional knot. (For instance, when one ties one’s shoes, one usually makes one knot and another bow on top of that. Making another knot on top of the first one makes the knot stronger.)

Thus, the Poskim write that if there was one knot tied before Shabbat, one should not make an additional knot on top of it, for the second knot is the primary knot forbidden on Shabbat. This is similar to a situation where one letter was written before Shabbat and writes another letter on Shabbat thereby completing the word. For instance, if the letter “Alef” was already written and one then adds the letter “Bet” on Shabbat, it is considered that one has written the word “Av” (“father” in Hebrew), a word with a meaning, on Shabbat, which is a Torah prohibition. (It is a rabbinic prohibition to write even one letter on Shabbat.)

Similarly, if one adds another knot to a pre-existing knot on Shabbat, one transgresses the forbidden work of tying on Shabbat. Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules likewise in his Chazon Ovadia-Shabbat, Part 5, page 68. Although we have written previously that Maran zt”l rules that one who ties a double knot on Shabbat has on whom to rely, it is nevertheless worthy to act stringently regarding this matter.

Tightening Loosened Tzitzit
If one’s Tzitzit loosened on Shabbat, one may not tighten it on Shabbat, for this resembles tying a double not. This is especially true since there is room to say that tying Tzitzit is a kind of “professional” knot and Tzitzit are considered tied “permanently” since one never intends to untie them.

Plastic Cable Ties
The modern-day Poskim discuss whether or not one may use plastic cable ties on Shabbat. Should their use pose a concern of the forbidden works of tying or building on Shabbat? Maran zt”l rules (ibid. page 75) that there is no prohibition involved and one may use them on Shabbat, for this is not considered a “knot”; rather, the plastic cable is only caught and tightened. The Torah never discussed such a reality and our Sages never banned this kind of action, for this does not resemble the forbidden work of tying at all.

Summary: One may not tighten loosened Tzitzit strings on Shabbat. One may use plastic cable ties on Shabbat.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

Read Halacha