Halacha for Tuesday 14 Sivan 5781 May 25 2021

Washing Dishes on Shabbat for the Room to Look Clean and Orderly

Question: May one make a bed on Shabbat so that it looks neat although one does not intend to sleep in it on Shabbat? Similarly, is it permissible to wash dishes which are no longer necessary on Shabbat because it is truly unpleasant and causes discomfort due to guests and the like?

Answer: Approximately half a year ago, we have explained the general rule that one may not wash dishes on Shabbat if they are not necessary on the day of Shabbat itself. The source of this law is that one may not prepare for a weekday on Shabbat. The reason for this prohibition is because one may not exert himself on Shabbat for something which is not necessary for Shabbat itself.

Making a Bed on Shabbat
The Magen Avraham (Chapter 302) writes that if a bed stands in a room where people are currently present and it is improper for the bed to be disorganized, one may place lines and the like on the bed even though he has no intention of sleeping in the bed on Shabbat. The Mishnah Berura rules likewise. Based on this, that it is certainly permissible to make a bed which already has linens on it on Shabbat in order to make it look presentable as long as this is being done for cleanliness and order in honor of Shabbat.

Washing Dishes for Purposes of Cleanliness
Regarding our question of whether or not it is permissible to wash dishes which one does not intend to use anymore on Shabbat for purposes of cleanliness, Hagaon Harav Eliezer Yehuda Waldenberg zt”l was asked a similar question by the Mashgiach (Kashrut supervisor) of the Sha’arei Zedek Medical Center in Jerusalem. The question was as follows:

Washing Dishes for Hygienic Purposes
Based on the guidelines of the Department of Health, soiled dishes may not be left in the confines of the hospital due to hygienic concerns. Will the hospital staff be permitted to wash these soiled dishes on Shabbat even though there is no necessity for them on Shabbat?

Hagaon Harav Waldenberg zt”l replied (in his Responsa Tzitz Eliezer, Volume 14, Chapter 37) that since the reason for the prohibition to wash dishes on Shabbat is because is it forbidden to prepare for a weekday on Shabbat, in this scenario, the washing of the dishes is not being done for the purpose of a weekday; it is actually being done for a purpose on Shabbat, for they would like the dishes to be clean on Shabbat for hygienic purposes. It is therefore permissible to wash the dishes in the hospital even on Shabbat.

Similarly, the Sefer Shemirat Shabbat Ke’Hilchata (Chapter 19) writes that the dishes may be removed from the table following the third Shabbat meal for the room to look neat and orderly, for this is not considered a necessity of Motza’ei Shabbat; rather, one wants the room to look organized on Shabbat itself.

Similarly, Hagaon Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l writes in his Sefer Shulchan Shlomo (Chapter 323) writes that if one is unable to handle a mess, if one has ants in his home which are attracted to the leftover food, or if one is worried that guests will arrive and his house will look unorganized, one may wash the soiled dishes on Shabbat, for this is not considered a necessity of Motz’aei Shabbat; rather, it is for the purpose of Shabbat itself. (Maran zt”l quotes all of this in his Sefer Chazon Ovadia.)

Summary: As long as there is some need for it (as we have explained above), one may make a bed on Shabbat for it to look neat on Shabbat.

Similarly, in a situation where it is necessary, such as out of respect for guests and the like, one may wash dishes on Shabbat in order to keep a semblance of order and neatness although one does not need them to eat with on Shabbat.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

Read Halacha

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

Read Halacha


אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

Read Halacha

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

Read Halacha

תענית עשירי בטבת

היום הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָד......

Read Halacha