Halacha for Thursday 4 Shevat 5780 January 30 2020

Making a Bookmark on Shabbat

Question: If one is reading a book on Shabbat and would like to mark a certain page by making a slight scratch with one’s nail or by slightly folding the corner of the page, would this be permissible on Shabbat?

The Forbidden Work of Writing
Answer: One of the forbidden forms of work on Shabbat is writing. Even if one merely writes two letters on Shabbat, one is liable for Shabbat desecration (even writing one letter is prohibited, but it is not as grave as writing two letters).

Making a Mark by Scratching Wooden Boards
The Mishnah in Masechet Shabbat (103a) states that the Tannaim disagree whether or not scratching a mark on wooden boards and the like will make one liable for the forbidden work of “marking” or does the Torah only prohibit actual writing. According to Rabbi Yoseh, if one makes a scratch onto a wooden board on Shabbat, one is liable for performing a forbidden work on Shabbat. Halachically speaking, the Tur (Chapter 340) writes that the Halacha does not follow Rabbi Yoseh. Similarly, Rabbeinu Ovadia of Bartenura and the Mishnah Berura (Be’ur Halacha ibid.) rule likewise. Indeed, Maran Ha’Shulchan Aruch and most Rishonim rule likewise.

Nevertheless, it is still forbidden to scratch a mark onto wooden boards on Shabbat as a result of a rabbinic decree. We shall now discuss whether scratching a light mark onto the page of a book with one’s nail constitutes at very least a rabbinic prohibition similar to scratching a mark onto a wooden board on Shabbat or is scratching on paper not considered a forbidden form of marking on Shabbat at all.

Scratching Paper or Parchment on Shabbat
Indeed, the Tur (Chapter 340) writes that one may scratch a mark onto paper on Shabbat. Maran Ha’Shulchan Aruch (ibid. Section 5) rules likewise. Their rationale is that any scratch which does not last for a prolonged amount of time is not prohibited at all on Shabbat. This is because our Sages only prohibited scratching on Shabbat when the mark will last for a long time, such a scratching wooden boards; however, a scratch made in a book only lasts for a short while and is not considered a forbidden form of marking on Shabbat. (We should point out though that making a scratch skin on Shabbat is forbidden.)

Some Acharonim, including the Turei Zahav, write that there is only room for leniency when the scratching is being done on parchment, for only then does the mark only last for a short while. However, one may not act leniently by scratching a mark onto a book. Nevertheless, the words of Maran Ha’Shulchan Aruch imply that there is no distinction between them, for in the days of Maran there were books being printed on paper and he nonetheless rules leniently in this regard.

Thus, one may scratch a mark, such as a line and the like, on the side of a page, for this kind of marking does not last for a prolonged amount of time, as we have discussed.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

Read Halacha


חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

Read Halacha

ההכנות לימי הדין

בימים הסמוכים לימי לראש השנה, על כל אחד ואחד מעם ישראל, להתבונן על מעשיו, לעשות "חשבון נפש", כדי לבחון במה יוכל לתקן את מעשיו ולשפרם, על מנת שלאחר מכן, יעמדו לו סניגורים טובים ליום הדין.  משמעות השם "אלול" כתב מרן הרב עובד......

Read Halacha