Halacha for Thursday 9 Elul 5777 August 31 2017

Removing Fruit Pits

Question: May one remove the pit of a date or an apricot on Shabbat before eating it?

Answer: In the previous Halachot, we have spoken about some issues regarding the forbidden work of selecting on Shabbat. We have also mentioned that selecting is only permissible when three conditions are met: One must select by hand and not with the use of a utensil (such as a strainer), one must select the food from the waste and not opposite, and one must select in order to eat the food immediately (as opposed to leaving it for a later time). Now, regarding our question:

It would seem that since the pits are waste and the fruits are food, it will be forbidden to select the pit from the fruit on Shabbat; rather, one should eat the fruit with the pit and only afterwards should one spit out the pit.

However, as we have already mentioned above, Rabbeinu Yaakov Abulafia writes that there is no prohibition to select during the time one is actually eating. Since the pits are being removed at the time one is eating, the prohibition of selecting does not apply. Many Poskim rule likewise, including the Mishnah Berura (Chapter 321). Nevertheless, we have written that we do not rule in accordance with the view of Rabbeinu Yaakov Abulafia (and we only include his opinion as an additional leniency among other reasons). It would thus seem that there is no room for leniency in this matter.

However, it seems from the Peri Megadim and other great Poskim that there is another reason for leniency in this situation which is because “it is impossible without this,” i.e. the prohibition of selecting does not apply to something which is difficult to eat without first selecting it. Thus, since it is strange to eat a date with its pit still inside it, one may therefore first remove the pit and then eat it. (This is especially true since we can include an additional reasoning for leniency which we have already discussed which is that the prohibition of selecting does not apply to something attached.)

One may act leniently especially with regards to dried dates which halachically require them to be checked for worms before eating them, in which case one may certainly remove their pit first and then check them well. The same law applies to cherries in situations where they must be checked; one should open them up, remove their pit, and only then eat them. The same applies to plums as well.

Nevertheless, it is preferable to be stringent and not remove the pits of a large amount of dates, even if one intends to eat them all immediately; rather, one should remove them while eating, one by one. (The reason for this is because Rabbeinu Peretz maintains that even garlic and onions may only be peeled in small amounts but not large amounts at once, for this appears like one is selecting on Shabbat. The same applies to any manner in which one selects on Shabbat, even permissible manners, such as removing the pits from a large amount of dates in order for them to be eaten together, in that one should preferably act stringently and do so only one by one and not to select a large amount with the intention of eating it within a few minutes, although, halachically speaking, one may act leniently in this regard, as the Sefer Yalkut Yosef rules.)

Summary: One may remove the pits from dates or apricots on Shabbat in order to eat them immediately. One may act leniently in this regard especially when the fruit requires inspection for insects and worms. It is preferable to do so only one by one, however, and not to remove the pits of a large amount of fruit all at once.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילת בשר מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

דיני ברכת האילנות

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Read Halacha

זמן הדלקת נרות חנוכה

לכתחילה, (כלומר, הזמן המועדף ביותר להדלקת נרות חנוכה), צריך להדליק נרות חנוכה מיד בצאת הכוכבים, דהיינו כשתים עשרה דקות לאחר שקיעת החמה בימים אלו, ויש מהאשכנזים שנהגו להדליק מיד עם שקיעת החמה. הזמן המוקדם ביותר להדלקת נרות חנוכה אין להדליק נרות חנוכה קודם זמן שקיעת החמה או צאת הכוכבים. (מלבד בערב......

Read Halacha

נר חנוכה במוצאי שבת

השנה, התשע"ז, נתחיל להדליק נרות חנוכה במוצאי שבת הקרובה, פרשת וישב. במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל ......

Read Halacha


"זכר למחצית השקל" – התשע"ז

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

עיקר דין החמץ והקטניות בפסח

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". וענין החימוץ שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ, ומרגע שהחמיץ, אסור אותו החמץ בפסח באכילה ובהנאה, ......

Read Halacha

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha