Halacha for יום רביעי ט' תמוז תש"פ 1 בJuly 2020

Reciting the “Shehecheyanu” Blessing on Similar Types of Fruit

In the previous Halacha, we have established that one should recite the “Shehecheyanu” blessing on citrus fruits, such as grapefruits or oranges, which are not so readily available throughout the year. When one merits eating from these fruits the first time during the year and the fruits are new to this year, one should recite the “Boreh Peri Ha’etz” blessing followed by the blessing of “Shehecheyanu Ve’Kiyemanu Ve’Higianu La’Zeman Hazeh,” after which one partakes of the fruit. Although certain citrus fruits are not natural fruits and are the byproducts of grafting different species together, nevertheless, this does not impede the “Shehecheyanu” blessing, as is the prevalent custom.

We must now discuss a situation where one recited the “Shehecheyanu” blessing on a certain citrus fruit, for instance, a grapefruit, and a few days later oranges were brought before him; may one recite the “Shehecheyanu” blessing again on the oranges or do we say that since these fruits are considered the same species as they are all citrus fruits, especially according to the opinion that oranges consist of a grafted version of the grapefruit, one should not recite another “Shehecheyanu” blessing on the oranges?

The root of this question is already subject to a disagreement among the Rishonim. Regarding black (purple) figs and white (green) ones, some say that each variety requires its own “Shehecheyanu” blessing since they are fruits that are different from one another, be it with regards to their appearance and their taste. Others, however, say that one should not recite the “Shehecheyanu” blessing on each variety since ultimately, they are the same species. These authorities bring a proof to their opinion from the laws of Terumah (tithing), for it is clear from the Mishnah in Masechet Terumot that such fruits are considered one species. If so, the same applies to the “Shehecheyanu” blessing in that they are considered one species and a second “Shehecheyanu” blessing should not be recited.

Regarding citrus fruits, however, it is quoted in the name of Hagaon Harav Ben Zion Abba Shaul zt”l (Ohr Le’Zion Volume 2, page 141) that according to all opinions, one must recite the “Shehecheyanu” blessing on various citrus fruits since these fruits differ from one another in three ways: Name (each fruit has its own name, i.e. orange, grapefruit, pomelo, clementine, citron, etc.), appearance (each of these fruits possess a different external appearance), and taste (each of these fruits possess their own distinct taste). According to the opinion that one would even recite a separate “Shehecheyanu” blessing on different colored figs, one would certainly recite a “Shehecheyanu” blessing on each kind of citrus fruit. Even if one were to now eat a fruit which has been grafted from a fruit that he has already eaten previously, one would still be permitted to recite a “Shehecheyanu” on each species, for ultimately, there is now a completely different fruit before him.

Similarly, Hagaon Rabbeinu Yosef Haim rules in his Ben Ish Hai (Parashat Re’eh) that a separate “Shehecheyanu” blessing should be recited for both cucumbers and squash, for although they are extremely similar to one another, since each one possesses its own distinct name, appearance, and taste, one may recite a “Shehecheyanu” on each one.

Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules likewise (in his Halichot Olam Volume 2, page 200) regarding citrus fruits in that as long as there is a distinction in outer appearance, name, and taste, one should recite a separate “Shehecheyanu” blessing on each type of fruit.

Summary: One should recite a “Shehecheyanu” blessing before partaking of a new citrus fruit. Even if one has already eaten grapefruit and recited the “Shehecheyanu” blessing on it, one may recite another “Shehecheyanu” blessing before partaking of oranges or any other citrus fruit for that matter.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

Read Halacha

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha