Halacha for יום שלישי כ"ג אלול תשפ"א 31 בAugust 2021

Lighting Candles on the Days of Rosh Hashanah

Lighting Candles on Erev Rosh Hashanah
On the first night of Rosh Hashanah, it is customary to light candles in honor of the holiday before sunset as we do on Erev Shabbat. If candles were not lit before sunset, candles may be lit on Yom Tov as well in the permissible manner, i.e. by transferring a flame from a pre-existent fire, such as from a flame on gas stove or Yahrzeit candle lit before the onset of Yom Tov and use this to light the Yom Tov candles, for it is forbidden to create a new flame on Yom Tov.

The “Shehecheyanu” Blessing While Lighting the Candles
There is a custom among some women that when lighting the candles on Erev Rosh Hashanah or any other Erev Yom Tov for that matter, they recite the “Shehecheyanu” blessing at the same time as well. Nevertheless, it is preferable not to observe this custom, for it is clear from the Poskim that our Sages did not institute the recitation of the “Shehecheyanu” blessing while lighting candles. Indeed, the great Gaon, She’elat Ya’abetz (Chapter 107) writes, “The custom that some have to recite the ‘Shehecheyanu’ blessing while lighting the candles in honor of Yom Tov is baseless, for this is not mentioned by any of the Poskim.” Women should therefore fulfill their obligation to hear the “Shehecheyanu” blessing within the Kiddush of the night of Yom Tov along with the men present (Chazon Ovadia-Yamim Nora’im, page 62). If a woman, nevertheless, has recited the “Shehecheyanu” blessing while lighting candles, she must take care not to answer “Amen” to the “Shehecheyanu” blessing recited during the Kiddush.

Lighting Candles on the Second Night of Rosh Hashanah
Candles are lit on the second night of Yom Tov as well in honor of the holiday. Some women have the custom to light candles before sunset of the first day of Yom Tov while others light the candles after nightfall of the second night of Yom Tov, once the first day of Yom Tov has already passed. Halachically speaking, the candles may be lit on the first day of Yom Tov before sunset in order for the candles to remain lit in honor of the second night of Yom Tov and this does not constitute the prohibition of “preparing on one day of Yom Tov for the next” since these same candles illuminate on the first day of Rosh Hashanah as well, when they are lit. (See Tosafot Betzah 22a and Chazon Ovadia-ibid. page 182)

Summary: Candles should be lit on Erev Rosh before sunset. It is preferable not to recite the “Shehecheyanu” blessing during candle-lighting. Candles should likewise be lit in honor of the second day of Rosh Hashanah as well. These candles may be lit before sunset of the first day of Yom Tov.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Read Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha


החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Read Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" - יום ז' באדר

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, ה......

Read Halacha