Halacha for Monday 4 Kislev 5780 December 2 2019

The Laws of Honoring and Revering One’s Parents

As was mentioned in the previous Halacha, the Mitzvah of honoring one’s parents includes two different aspects: honoring one’s parents and revering one’s parents. Indeed, the Torah states, “Honor your father and mother” and “Each man shall fear his mother and father.”

What does revering entail? One should not stand in one’s father’s designated place for prayer or sit in his designated seat at home (for instance, at the head of the table). Additionally, one should not contradict one’s father’s words by saying, “Father, what you have said is incorrect” or approve of his words by saying, “My father’s words seem correct.” (This shall be explained further.)

Some say that one may not sit in one’s father’s designated seat even when the father is not home. Others say that this is only a problem when this is done in the father’s presence, for only then is it a display of audacity and a lack of respect by the child sitting in his father’s place. However, if the father is not home, one may sit in his place.

Halachically speaking, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that according to the letter of the law, a child may indeed sit in his father’s designated place if the father is not present. Nevertheless, we must add that in places such like ours where sitting in one’s father’s designated seat is considered disrespectful toward one’s father and his honor, for instance, due to the fact that he has a special chair and the like, according to all opinions one may not be lenient in this matter, for disrespect to one’s father is prohibited in any situation.

To what extent must one revere one’s parents? Even if one was wearing expensive clothing and sitting among important and influential people and his parents arrived, tore his clothing, hit him on the head, and spit at him, one may not humiliate them by exclaiming, “What have you done to me?,” and the like; rather, one must remain silent and fear Hashem, King of all kings, who has commanded one to do so. (This law is derived from the incident recorded by the Gemara, which we have mentioned in the previous Halacha, about how once,  Dama ben Netina was bedecked with golden garments and was sitting among honorary Roman noblemen; his mother came, tore his clothing, whacked him on the head, spit in his face, and yet, he did not humiliate her).

What does honoring entail? One must feed his parents, give them to drink, dress them, cover them, and the like. All this should be done with a smiling and radiant countenance, for even if one were to feed one’s parents stuffed ducklings every day while bearing a scowling expression, one will be punished for this. Indeed, cheer and a radiant countenance is an integral part of the Mitzvah of honoring one’s parents

To what extent must one honor one’s parents? Even if a parent takes a wallet full of gold coins belonging to the child and throws it into the sea in front of the child, the child should not humiliate them, distress them, or become angry at them; rather, he should accept this Heavenly decree and remain silent. Some say that if the child has the ability to prevent the parent from throwing the wallet into the sea, he may in fact exercise it. In any event, he may summon the parent to a Bet Din after the fact, for one is not obligated to lose money due to the Mitzvah of honoring one’s parents.

In coming Halachot we shall, G-d willing, explain the differences between honoring and revering one’s parents.

8 Halachot Most Popular

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

Read Halacha

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

Read Halacha

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

Read Halacha

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

Read Halacha


כתיבה על גבי חלון בשבת

שאלה: בימות החורף, כשיש על החלון לחות של אדים, האם מותר לכתוב או לצייר באצבע על החלון? תשובה: אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת, היא מלאכת "כותב". ומכל מקום מבואר בדברי חז"ל, שאין איסור מן התורה, אלא כשכותב דבר שמתקיים, כגון מי שכותב עם עט על גבי נייר, שבודאי שהכתב הזה עשוי להתקיים......

Read Halacha

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

Read Halacha

אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

Read Halacha

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

Read Halacha