Halacha for יום שישי א' סיון תשע"ג 10 בMay 2013

Lighting Candles in Honor of Yom Tov

Just as it is a Mitzvah to light candles in honor of Shabbat, it is also a Mitzvah to light candles in honor of the holidays since the Torah calls them “proclamations of holiness.” Similarly, the Rambam (Chapter 6 of Hilchot Yom Tov) writes that “just as there is a Mitzvah to honor the Shabbat and make it enjoyable, there is a Mitzvah to do so to the other festivals as well, as the verse states, ‘To proclaim Hashem’s sanctified [day], ‘honored’,’ and the verse refers to the holidays as ‘proclamations of holiness’ as well.” We can infer from his words that there is a Mitzvah to light candles in honor of Yom Tov just as there is a Mitzvah to light candles in honor of Shabbat.
 
Included in this Mitzvah of lighting candles in honor of Shabbat and Yom Tov is any other additional lighting in the house, such as electric lights and the like, and this is also considered like “candles for Shabbat and Yom Tov.”
 
Since there is a Mitzvah to light candles in honor of Yom Tov, one must recite a blessing upon lighting the Yom Tov candles, just as one recites a blessing upon lighting Shabbat candles. The text of the blessing is as follows: “Baruch Ata Hashem Elokeinu Melech Ha’Olam Asher Kideshanu Be’Mitzvotav Ve’tzivanu Le’Hadlik Ner Shel Yom Tov.”
 
Nevertheless, there are several Yemenite Jews who customarily do not recite a blessing upon lighting Yom Tov candles, their reason being that they follow the rulings of the great Rambam on all Halachic matters (this is because the Rambam was very active in strengthening the Jewish community in Yemen during the Diaspora, so much so that the Ramban writes that that the Yemenite Jews would add into the text of their Kaddish, “In our lifetime and in our days and in the lifetime of our great rabbi and leader, Rabbi Moshe ben Maimon”) and the Rambam makes no mention in his works regarding the Mitzvah of lighting Yom Tov candles, thus, it must be that there is no such Mitzvah according to the Rambam. However, based on what we have explained above that the Rambam equates the Mitzvot of honoring and enjoying Yom Tov to the Mitzvah of honoring and enjoying Shabbat, thus, just as it is clear that lighting Shabbat candles is included in the honor and enjoyment of Shabbat so that people do not have to sit in the dark, if so, the same would apply regarding the lighting of Yom Tov candles, and it can very well be considered a complete Mitzvah as per the enactment of our Sages which requires a blessing like any other Mitzvah.
 
The reason why the Rambam omits the Mitzvah of Yom Tov candles from his work is because the Rambam usually does not quote laws that are not derived explicitly from the Talmud; rather, he usually just alludes to such laws, as we find in many places. This rule in the works of the Rambam is quoted by many great Poskim.
 
Thus, Yemenite Jews must, without a doubt, recite a blessing upon lighting Yom Tov candles just as they recite a blessing upon lighting Shabbat candles, as is the custom of all other Jewish communities; especially once they merit immigrating to Israel. This is indeed the ruling of the majority of the great Yemenite Rabbis, among them Hagaon Harav Yosef Tzuberi zt”l, as well as others.
 
Summary: The Mitzvah of lighting Yom Tov candles is equivalent to the Mitzvah of lighting Shabbat candles. Similarly, regarding the blessing, the correct custom is to recite a blessing upon lighting Yom Tov candles. Even members of various communities who have customarily not recited a blessing on lighting Yom Tov candles when residing outside of Israel, upon arriving in Israel they should amend their custom and begin to recite this blessing.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha


מלוה מלכה

שאלה: האם חובה לאכול במוצאי שבת פת (לחם) לשם סעודה רביעית שנקראת גם כן מלוה מלכה? תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיט.) אמרו, "לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית, ולעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת, אף על פי שאינו צריך אלא לכזית". כלומר, יסדר את שלחנו, ויפרוש עליו מפה......

Read Halacha

טלטול ספרים ועתונים בשבת

שאלה: האם מותר לטלטל (להזיז) ולקרוא בשבת בספרי רפואה ובספר טלפונים. ומה הדין בזה לענין קריאת עתונים בשבת? דברי מרן השלחן ערוך בענין קריאת ספרי שיחת חולין ודברים אסורים תשובה: כתב מרן השלחן ערוך (סימן שז סעיף טז): מליצות ומשלים של שיחת חולין, ודברי חשק, כגון ספר עמנואל וכו', אסור לקרוא בהם בש......

Read Halacha

כלי שמלאכתו לאיסור

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת. שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. וכלים שהמלאכה הנעשית בהם היא מלאכה המותרת בשבת, נקראים "כלים שמלאכתם להיתר". ומותר לטלטלם לצורך כל שהוא. ולכן מותר לטלטל בשבת מזלגות וסכינים וכסא ושלחן לכל צורך שיהיה. וכן מותר לטלטלם "מחמה ל......

Read Halacha

מוקצה מחמת חסרון כיס

בהלכות הקודמות, ביארנו את עיקרי דיני מוקצה בשבת, שיש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת. ולמדנו עד עתה שלשה סוגי מוקצה: "כלי שמלאכתו להיתר", כלומר, כלי שמיועד למלאכות המותרות בשבת, כגון מזלגות, סכינים, וכדומה. שמותר לטלטלם לצורך כלשהו בשבת. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלם. &qu......

Read Halacha