Halacha for יום שני ד' אדר תשע"ח 19 בFebruary 2018

Matanot La’Evyonim

In the previous Halacha we briefly discussed the Mitzvah of “Matanot La’Evyonim” on Purim day which is the distribution of two monetary gifts, one to each pauper.

What Must One Give?
In order to fulfill this Mitzvah, one need not give actual gifts; rather, it is permissible to donate money to the needy so that they will have the means to purchase food for the Purim feast.

How Much Must One Donate?
One who is G-d-fearing should distribute Matanot La’Evyonim generously and joyfully and one’s reward will be great indeed. How much must a person donate as Matanot La’Evyonim? Although the letter of the law dictates that there is no set amount for this gift and one fulfills his obligation by giving even a few cents per pauper, nevertheless, it is preferable to spend more on Matanot La’Evyonim then on the Purim feast or Mishloach Manot. One should preferably give enough so that the pauper will be able to make use of the sum for the Purim feast.

The Difference Between Mishloach Manot and Matanot La’Evyonim
In the previous Halacha we have explained that Mishloach Manot must be sent in a way where the recipient knows who the sender is and the sender knows who the recipient of his gifts is. This is because the primary reason behind Mishloach Manot is in order to increase camaraderie among the Jewish nation. Regarding Matanot La’Evyonim, on the other hand, it is indeed permissible to send these gifts to the poor anonymously such that the donor and recipient do not know each other’s identities.

Similarly, whereas regarding Mishloach Manot one must send actual food gifts (or beverages), regarding Matanot La’Evyonim this is not the case and one may donate money instead.

The Importance of Matanot La’Evyonim
The Rambam (Chapter 2 of Hilchot Megillah) writes: “One must send one’s friend two portions of meat or two cooked foods or two food items, as the verse states, ‘And sending portions to one another,’ which means two potions to one person. The more friends one sends to, the more praiseworthy one is. One must also distribute monetary gifts or food items to the poor on Purim day, no less than one gift to two poor people, as the verse states, ‘And gifts to the poor’. It is more important for one to distribute more gifts to the poor than to spend a large amount on one’s feast or send food portions to many friends, for there is no greater and more splendid joy than gladdening the hearts of the poor, orphans, widows, and converts; one who gladdens these downtrodden souls is comparable to the holy presence of Hashem Himself, as the verse states, ‘To revive the spirit of the downtrodden and to revive the soul of the oppressed.’”

Giving this Money To Charity Treasures
One who gives money to a charity treasurer who will subsequently distribute this sum to the needy on Purim day on the donor’s behalf has fulfilled his obligation, since “one’s messenger is tantamount to himself.” This is the prevalent custom today as many people give their Matanot La’Evyonim to trustworthy agents and they in turn distribute the money on the donors’ behalf on Purim day. It is actually proper to fulfill the Mitzvah in this way rather than to give the money to such people whom one cannot ascertain if they are genuinely needy or not.

Care should nevertheless be taken to donate this money to charity treasurers or organizations run by people who are known to be of impeccable honesty and integrity as opposed to relying on just any organization with closed eyes.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Read Halacha

החמץ והקטניות בפסח – שנת התשע"ח

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". וענין החימוץ שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ, ומרגע שהחמיץ, אסור אותו החמץ בפסח באכילה ובהנאה, ......

Read Halacha

בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ח) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

Read Halacha


"זכר למחצית השקל" – התשע"ח

נוהגים לתת לפני פורים מעות "זכר למחצית השקל", כמו שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. ונוהגים לגבות את המעות בבית הכנסת בליל פורים קודם קריאת המגילה, וכמו שאמרו חז"ל (מגילה דף יג ע"ב) "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים ש......

Read Halacha

"מרור" "שולחן עורך" "צפון" – אזהרת מרן זצ"ל - והבהרה בענין סיגריות אלקטרוניות בפסח

--------------------------- הבהרה: בענין מה שפרסמנו, כי לדעת מרן זצ"ל מותר להשמש בפסח בסיגריות רגילות (מלבד הבעיה הכללית בעישון סיגריות בכל ימות השנה, כי הן מסוכנות לבריאות). יש לציין כי לפי מה שנתפרסם, בסיגריות אלקטרוניות יש חשש תערובת חמץ. ונתברר שטעם הנוזל בתוכן אינו פגום כלל (רק שאי אפשר......

Read Halacha

כלי פסח

בהלכות הקודמות הזכרנו שאין להשתמש בפסח בכלי חמץ, מפני שהם בלועים מחמץ כמו שהסברנו. והנה דיני הכשר כלים לפסח הם קשים גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית, ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל סידר לנו בחבוריו ובשעוריו את דיני הכשרת הכלים לחג הפסח. בזמנינו, שאנו חיים בדורות של שפע שמשפיע ה' ......

Read Halacha

זהירות בעניני חמץ

איסור אכילת והנאה מן החמץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי חג הפסח "מצות יאכל את שבעת הימים, ולא יראה לך חמץ ולא יראה לך שאור בכל גבולך". ובגמרא במסכת פסחים (דף כא: ועוד), למדו רבותינו ממדרש הפסוקים, שהחמץ בפסח אסור באכילה, וכמו כן הוא אסור בהנאה, שאפילו אם הוא אינו אוכל מן החמץ בפסח, אס......

Read Halacha