Halacha for יום שלישי כ"ג חשון תשפ"א 10 בNovember 2020

Introduction to the Laws of Muktzeh

In the following Halachot, we shall discuss some of the laws regarding Muktzeh on Shabbat. Let us first start off by explaining the reasons for the prohibition of Muktzeh as well as the essence of the prohibition (based on the teachings of Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l).

The Rambam (Chapter 24 of Hilchot Shabbat) writes: “Our Sages prohibited moving certain objects on Shabbat the way one generally would during the rest of the week. The reason for this prohibition is because the Sages said that if the prophets commanded one to make sure the way one walks and speaks on Shabbat does not resemble the way one walks and speaks during the rest of the week as the verse states, ‘Or to speak your [mundane] words’. Certainly then, the objects one carries on Shabbat should not be the same as the objects one carries during the rest of the week so that Shabbat should not appear as a regular weekday in one’s eyes, lest one come to pick up and fix different items from corner to corner and from house to house or hide rocks and the like, for as one sits idly in one’s house, one will surely look for something to do and one will then not have rested on Shabbat and he will have transgressed the Torah’s commandment of, ‘In order that [you] should rest.’”

It is clear from the words of the Rambam that the prohibition of Muktzeh is a rabbinic decree, for the Sages understood that if one would be permitted to carry any object on Shabbat, this would lead to an extreme disrespect of Shabbat in that one will exert much effort in arranging one’s possessions on Shabbat and there will be no distinction between Shabbat and the rest of the week, thereby causing one not to fulfill the Mitzvah of resting on Shabbat as the verse states, “In order that you should rest.” Thus, our Sages decided to forbid moving Muktzeh objects on Shabbat.

The Rambam writes an additional reason for this enactment is that if one were to move tools used for forbidden work on Shabbat (such as a rake or  shovel which are tools used for types of  works that are  forbidden on Shabbat), one might come to use them slightly and perform a forbidden type of work on Shabbat. The prohibition of performing forbidden work on Shabbat is very grave indeed and it is thus proper to distance the public from doing so. The Rambam writes other reasons for the prohibition of Muktzeh as well. The Ra’avad disagrees and writes a different reason for the prohibition of Muktzeh. However, this is not the place to go into detail about all of the different reasons behind this issue.

There are several types of Muktzeh objects which are categorized based on the given object. Each category of Muktzeh objects possesses its own set of laws. We will begin by explaining the category called “an object used for permissible work” meaning an object which is usually used for a purpose that is permitted on Shabbat, such as a fork which is surely permitted to be used for eating on Shabbat and this is categorized as “an object used for permissible work” (as opposed to “a tool which is used for forbidden work”, such as a rake or a shovel, which is usually used for work that is prohibited on Shabbat).

In the next Halacha we will, G-d willing, explain when it is permissible to move “an object used for permissible work” and when it is prohibited.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Read Halacha

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

Read Halacha


כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

Read Halacha

ימי הפורים – משלוח מנות – שנת תשפ"א

ימי הפורים בעוד כשבועיים, יחולו ימי הפורים. והשנה מוטל עלינו לבאר כמה דינים מיוחדים, ראשית, מפני שהשנה יום הפורים, י"ד באדר, יחול ביום שישי. שנית, מפני שבירושלים ינהגו השנה "פורים המשולש", כי יום ט"ו באדר, (שבו מציינים את הפורים בירושלים), יחול ביום שבת, ולכן ישנם דינים מיוחדים ......

Read Halacha

כלי כסף – רוב השימוש

שאלה: כלי כסף, כגון גביע של קידוש, האם מותר להשתמש בהם בימי הפסח לאחר שהשתמשו בהם בכל ימות השנה? תשובה: כל הכלים שהשימוש בהם הוא בצונן, כלומר, שמשתמשים בהם רק למאכלים קרים, מותר להשתמש בהם בימות הפסח, ודי בכך שישטפו אותם כראוי קודם לכן. משום שמאכלים צוננים אינם נבלעים בדפנות הכלי, וממילא אין לחוש......

Read Halacha

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשפ"א)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

Read Halacha