Halacha for יום רביעי כ"ב אב תש"פ 12 בAugust 2020

The “Ha’Gomel” Blessing for One Who Has Recovered from the Coronavirus

Question: If one was sick with the Coronavirus but was not in any life-threatening danger and the illness merely caused one to be bedridden, must one recite the “Ha’Gomel” blessing?

Answer: In the previous Halacha we explained that there are four types of people that must recite the “Ha’Gomel” blessing: Sea travelers upon safely docking, individuals travelling through the desert upon reaching an inhabited settlement, a sick person who has recovered, and an incarcerated person who was released. A way to remember these four types is with the verse וכל החיי"ם יודוך סלה. This is an acronym for CH’avush, Y’am, Y’isurim, M’idbar. Chavush refers to one who was imprisoned and then freed, Yam refers to sea travellers who have docked safely, Yisurim refers to the suffering experienced by a person who was ill and now healed, and Midbar refers to those travelling through the desert who have reached an inhabited place.

Regarding the obligation of one who was sick and then healed to recite the “Ha’Gomel” blessing, the Ramban writes in his Sefer Torat Ha’Adam: “Regarding the “Ha’Gomel” blessing for a sick person who has recovered, this does not apply specifically to a person with a life-threatening illness; rather, as long as one was bedridden, one must praise Hashem with the “Ha’Gomel” blessing, for anyone who has been bedridden is considered to have been seated on the prosecutor’s bench awaiting judgment and needs a great defense in order to be saved. Hashem in His great mercy provided this person with the necessary defense through the Mitzvot and good deeds that he has performed.”

The Rashba and other Rishonim write similarly. The Meiri quotes the opinions that write that only one who recovers from a life-threatening illness recites the “Ha’Gomel” blessing and then writes, “I do not agree with this; rather anyone who was bedridden and then arose [from his illness] must recite the “Ha’Gomel” blessing for he is considered to have been judged on the prosecutor’s bench.”

Halachically speaking, Maran Ha’Shulchan Aruch (Chapter 219, Section 8) rules, as follows: “For any illness, even one which is not life-threatening, one must recite the “Ha’Gomel” blessing, for as long as one was bedridden and since recovered, one is considered to have been seated on the prosecutor’s bench awaiting judgment.” The Rama there notes, however, “Some say that one only recites the “Ha’Gomel” blessing for a life-threatening illness, such as an internal injury, and this is the Ashkenazi custom.” Nevertheless, some say that even according to the Ashkenazi custom, if one’s illness caused one to be confined to bed, one must recite the “Ha’Gomel” blessing.

The widespread custom among the Sephardic and Middle Eastern Jews is to recite the “Ha’Gomel” blessing for any illness, even non-life-threatening, so long as one was bedridden as a result of the illness.

Thus, halachically speaking, if one fell ill as a result of COVID-19 to the extent that one became bedridden, when one recovers, one must recite the “Ha’Gomel” blessing when one recovers. Nevertheless, even if one tests positive for COVID-19 antibodies but one did not suffer from any of the common symptoms, one may not recite the blessing, for our Sages did not enact the blessing to be recited under such circumstances. Nevertheless, it is appropriate for one to offer thanks to Hashem by reciting several chapters of Tehillim and the like.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

Read Halacha

ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

Read Halacha

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha


הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

Read Halacha

בין כיפור לסוכות - דפנות הסוכה

הימים הללו, שבין יום הכפורים לסוכות, הם ימים מקודשים, ואנו עוסקים בהם במצות הסוכה, ללכת מחיל אל חיל. ואמרו רבותינו, כי ארבע הימים שבין יום הכפורים לחג הסוכות, נזכרים ונעשים כימים המקודשים, והם כימי חול המועד, ובהם עוסקים כל ישראל במצוות, סוכה ולולב, ומעשים הללו מעוררים בלב ישראל לאהוב את ה' יתבר......

Read Halacha

השומע קול רעם בלילה

שתי שאלות: השומע קול רעם מתוך שינה, האם רשאי לברך על הרעם, בלי נטילת ידיים? והאם יש לברך על הברקים בכל פעם, או רק פעם אחת ביום? בהלכות הקודמות ביארנו, שאדם הרואה ברקים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך ה......

Read Halacha

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha