Halacha for יום שלישי כ"ד טבת תשע"ט 1 בJanuary 2019

Interest

It is forbidden to loan money on interest (among Jews). This is a Torah prohibition, as the verse states, “When you lend money to my nation, to the poor among you etc. exact no interest from them.” For instance, if one loans a sum of money to another for a month and stipulates that the borrower must return the principle amount plus a certain percentage, such as if one loans one thousand dollars to a friend and stipulates that the borrower must repay one thousand two hundred dollars, this constitutes the Torah prohibition of charging interest. The sin of Jews who engage in such activities is too great to bear and they shall not arise during the Resurrection of the Dead.

An Eternal Grave
Once, there was a terrible, miserly individual who would loan money on interest who lived in the city of Hagaon Rabbeinu Akiva Eiger. Whenever anyone approached him for Tzedakah, he would constantly refuse to donate. Even when representatives of the Chevra Kaddisha (Jewish burial society) would come and request Tzedakah from him, he would send them away empty-handed. Several years later, when this wicked man died, his sons turned to the Chevra Kaddisha and requested that they bury their father. The Chevra Kaddisha were now afforded an opportunity to exact revenge from the wicked miser and they told his children, “The current price for a grave is one thousand gold coins.” Startled by what they heard, the children began to complain about the overly-inflated price which was many times more the regular price for a grave. They likewise sent an urgent request to the non-Jewish nobleman who governed the city to compel the Chevra Kaddisha to bury their father. Due to the nature of the situation, the nobleman immediately the city’s rabbi, Hagaon Rabbeinu Akiva Eiger. He turned to the venerable rav and asked, “Why are they charging such an exorbitant price for the grave?” The Rav replied, “My dear nobleman. In general, the price for a grave is merely a few hundred gold coins. However, this is only because we believe in the concept of the Resurrection of the Dead; thus, we only collect a minimal fee for a few years of usage. Nevertheless, the deceased, who commonly loaned money on interest, will not be arising during the Resurrection of the Dead and his children are thus requesting to purchase an eternal grave for him. The price is therefore relative and appropriate.”

The Severity of the Sin of Loaning Money on Interest
The Tur writes that one must be exceedingly careful regarding the prohibition of charging interest as there are many Torah prohibitions associated with it. Even the borrower who pays the interest transgresses this sin, as do the witnesses and guarantors of such a loan. The assets of anyone who loans money on interest shall dwindle and it as if he has denied in the Exodus from Egypt and the existence of Hashem, G-d of Israel.

Banks
In most banks in Israel, all transactions between Jews are subject to a Heter Iska agreement (a halachic mechanism which permits collecting certain dividends associated with a loan; we cannot delve into all the intricacies of this agreement at this time) which negates the prohibition of loaning money on interest in certain situations according to the Poskim. When private transactions are executed between individuals, all relevant parties must take care that if there are any interest issues related to the transaction, they must consult with a reputed halachic authority who is fluent in the laws interest to prepare a Heter Iska agreement for them according to Halacha.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

Read Halacha

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

Read Halacha

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Read Halacha

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Read Halacha


איחור או דילוג במגילה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

ימי הפורים – משלוח מנות

ימי הפורים בשנה זו, יחולו בסוף שבוע הבא. יום תענית אסתר יחול ביום רביעי, ואחריו ביום חמישי יום פורים ברוב המקומות, ובירושלים יחול פורים ביום שישי. מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנ......

Read Halacha

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשע"ט)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

Read Halacha