Halacha for יום שני כ"ז חשון תש"פ 25 בNovember 2019

Cooked Wine

Yesterday, we have explained that a Jew who publicly desecrates Shabbat and touches wine causes the wine to be forbidden, similar to the law of a non-Jew. The question becomes, when a religious son spends Shabbat with his non-religious parents and they made sure to purchase kosher wine but the father insists on pouring the wine for Kiddush, how can one avoid the prohibition of consuming forbidden wine without insulting one’s father?

Cooked Wine
Cooked wine, i.e. wine which was boiled over a fire, does not become prohibited when touched by a non-Jew. The Poskim explain that the reason why our Sages did not forbid cooked wine is because such wine was uncommon during the times of the Sages and their enactment therefore did not apply to it. The Rosh writes likewise (there are other reasons for this which we shall not discuss at this time). Thus, it is clear according to Halacha that a non-Jew touching cooked wine does not prohibit it, as Maran rules in his Shulchan Aruch (Yoreh De’ah, Chapter 123). Nevertheless, this only applies if the wine was cooked before being touched by the non-Jew, as we have explained regarding brandy; however, if the non-Jew touches the wine before it was cooked, even if it is cooked afterwards, the wine remains forbidden and may not be consumed.

Pasteurized Wine
The Poskim disagree regarding whether or not pasteurized wine (which is not actual boiling) shares the same law as cooked wine, for there is room to claim that only wine which has actually reached boiling point does not become forbidden when touched by a non-Jew but wine which has only been pasteurized cannot be considered cooked wine.

Indeed, Hagaon Harav Shlomo Zalman Auerbach zt”l rules that only wine which has been cooked to a point when its appearance has changed does not become forbidden; however, wine which was merely pasteurized and whose appearance remains the same is not considered cooked wine since even the non-Jew cannot tell that the wine has been cooked. He adds that according to the Rosh, the reason why cooked wine is permissible is because in those times, cooked wine was uncommon and the enactment of our Sages never applies to it. Nowadays, however, when cooked wine is very common, this reason should not be relied upon. Hagaon Harav Yosef Shalom Elyashiv zt”l ruled likewise.

After dealing with this matter at length, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l rules that since our Sages never enacted that such wine should become forbidden, we cannot create new enactments of our own in order to forbid it. Although such cooked wine is quite common nowadays, since it was uncommon in the times of our Sages and their enactment subsequently never applied to it, it can never again become forbidden afterwards, for we do not have the authority to establish enactments the way the Sages of the Talmud did.

The Bottom Line
Halachically speaking, as long as the wine is pasteurized well, i.e. heated to a temperature of eighty degrees Celsius (or 176 degrees Fahrenheit), the wine can no longer become forbidden by being touched by a non-Jew (unless it is actually poured as an offering to an idol, in which case it certainly becomes forbidden by Torah law).

Regarding our question, there is certainly room for leniency if the son purchases specifically pasteurized wine, such as most grape juice on the market and other lower quality wines. In this way, there will be no concern if the non-Shabbat observant father wishes to pour the wine for him.

(When Maran zt”l served as Chief Rabbi of Israel, he instructed the Rishon Le’Zion Winery to pasteurize all of their wines to a temperature of eighty degrees Celsius, which would give the wine “cooked” status.)

Summary: Pasteurized wine does not become forbidden when touched by a non-Jew. It certainly does not become forbidden when touched by a non-Shabbat observant Jew. Similarly, if such wine was poured by a Jew who is not Shabbat observant, the wine is not forbidden for consumption at all and one may recite Kiddush upon it and drink it.

8 Halachot Most Popular

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Read Halacha

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

Read Halacha

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

Read Halacha


קריאת המגילה – קולות נפץ

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

Read Halacha

זהירות בעניני חמץ

---------------- מנויים יקרים, אנו שמחים להודיע לבעלי טלפונים חכמים (בהיתר רב), כי מעתה ניתן להוריד את האפליקציה "אינסטרב", בה ניתן לשאול ולקבל תשובות לשאלותיכם ההלכתיות מפי תלמידי חכמים מורי הוראות בישראל.  האפליקציה אינה שייכת ל"הלכה יומית", אולם הרה"ג יעקב ששון ש......

Read Halacha

בישול ביום טוב

בהלכות הקודמות ביארנו, שאף על פי שדין יום טוב (חג) ודין שבת שוה לענין איסור מלאכה, ולכן אסור ליסוע ברכב ביום טוב (מפני שכמה איסורים כרוכים בזה. עיין שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן לו), מכל מקום מלאכות מסויימות שבאות לצורך הכנת מאכל ("אוכל נפש") ביום טוב, הותרו. וכגון מלאכת בישול או ......

Read Halacha

פרטים בדין קטניות בפסח - נגיף "קורונה"

----------------------- לשאלת רבים: בימים הללו שקיים איום מפני נגיף מסוכן, בודאי שעל פי דיני התורה יש לנהוג על פי הוראות משרד הבריאות, וכפי שכבר הורו גדולי הרבנים ובכללם מורינו הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. היודע על אדם, שיש לגביו חשש שהוא נגוע בנגיף ועל פי התקנות עליו לשהות בב......

Read Halacha